Voorwaarden Fiona Broeders Decoratieschilder
Algemene voorwaarden
Artikel 1 Definities
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Fiona Broeders: Fiona Broeders handelend onder de naam Fiona Broeders Decoratieschilder,
ingeschreven in het handelsregister onder nummer 66584957.
Klant: de natuurlijke of rechtspersoon die met Fiona Broeders een Overeenkomst sluit.
Overeenkomst: de overeenkomst tussen de Klant en Fiona Broeders waarbij Fiona Broeders zich
jegens de Klant verplicht tot het verrichten van decoratie- en/of restauratiewerkzaamheden.
Werk: de te verrichten decoratie- en/of restauratiewerkzaamheden zoals omschreven in de
Overeenkomst.
Derde partij: een derde partij handelend in de uitoefening van diens beroep of bedrijf die in het
kader van de uitvoering van een Overeenkomst werkzaamheden verricht in opdracht van Fiona
Broeders.
2. In dit artikel gedefinieerde woorden zullen met een hoofdletter worden aangegeven.
Artikel 2 Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle met Fiona Broeders gesloten
Overeenkomsten, alsmede op alle offertes van Fiona Broeders en alle behandelingsvoorstellen
en andere door Fiona Broeders opgestelde en aan de Klant ter beschikking gestelde documenten
in het kader van een (mogelijke) Overeenkomst.
2. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op uit de Overeenkomst voortvloeiende
aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten.
3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en
schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Klant wordt door Fiona Broeders
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst
1. Alle door Fiona Broeders gedane offertes zijn vrijblijvend. Een Overeenkomst komt tot stand
door acceptatie van een offerte door de Klant en door aanvaarding daarvan door Fiona Broeders.
Aanvaarding door Fiona Broeders is vormvrij en mag onder andere blijken uit het feit dat Fiona
Broeders is aangevangen met de uitvoering van de Overeenkomst.
2. Elke Overeenkomst komt tot stand onder de opschortende voorwaarde, dat de
kredietwaardigheid van de Klant genoegzaam is gebleken en/of is gewaarborgd. Desverlangd
dient de Klant aan Fiona Broeders genoegzame zekerheid te verschaffen.
3. Indien een Overeenkomst wordt gesloten door twee of meer Klanten zijn zij hoofdelijk
verbonden en heeft Fiona Broeders tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel.
4. Behandelingsrapporten en voorstellen, tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en
berekeningen die door Fiona Broeders aan de Klant ter beschikking zijn gesteld blijven eigendom
van Fiona Broeders. Zij mogen niet aan derden ter hand worden gesteld of getoond met het
oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Zij mogen evenmin worden gekopieerd of
anderszins vermenigvuldigd. Indien geen Overeenkomst tot stand komt, dienen deze bescheiden
binnen 14 dagen na een daartoe door Fiona Broeders gedaan verzoek op kosten van de Klant aan
haar te worden teruggezonden.
Artikel 4 Algemene verplichtingen van de Klant
1. De Klant garandeert Fiona Broeders dat de door de Klant ter beschikking te stellen gegevens,
materialen, constructies en voorzieningen tijdig en op passende wijze aan Fiona Broeders ter
beschikking worden gesteld en wel zodanig dat Fiona Broeders haar werkzaamheden op de
meest efficiënte wijze kan uitvoeren Bij gebreke hiervan is de Klant gehouden de hierdoor
veroorzaakte extra kosten aan Fiona Broeders te vergoeden.
2. De Klant draagt er voor zorg dat Fiona Broeders tijdig kan beschikken over:
a. de voor de uitvoering van het Werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals
publiekrechtelijke en privaatrechtelijke toestemmingen), zo nodig in overleg met Fiona
Broeders;
b. het gebouw of het terrein waarin of waarop het Werk moet worden uitgevoerd;
c. voldoende ventilatie en deugdelijke gelegenheid in de directe nabijheid van de werkplek voor
aanvoer, opslag en/of afvoer van hulpmiddelen;
d. aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming en water;
e. een werkplek die voldoet aan toepasselijke regelgeving met betrekking tot
arbeidsomstandigheden.
f. De benodigde elektriciteit, verwarming en water zijn voor rekening van de Klant.
3. De Klant garandeert dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet
tot het Werk van Fiona Broeders behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering
van het Werk van Fiona Broeders daardoor geen vertraging oploopt of anderszins hinder
ondervindt.
4. Zonder voorafgaande schriftelijke of elektronische toestemming van Fiona Broeders is het de
Klant niet toegestaan om voor de dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, zijn rechten en
plichten uit de overeenkomst over te dragen aan een derde.
Artikel 5 Uitvoering van de overeenkomst
1. Fiona Broeders verricht het overeengekomen Werk naar beste inzicht, vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met inachtneming van de toepasselijke wet-,
2. Indien geen specifieke normen of voorschriften gelden of zijn overeengekomen, levert Fiona
Broeders overeenkomstig hetgeen Fiona Broeders redelijkerwijs mocht veronderstellen.
3. Fiona Broeders bepaalt de wijze waarop het Werk wordt uitgevoerd, alsmede het materiaal
waarmee het Werk wordt uitgevoerd. Verder bepaalt Fiona Broeders wat haar werktijden zijn en
binnen welke termijn het Werk kan worden opgeleverd, behoudens schriftelijke afspraken tussen
Fiona Broeders en de Klant. Fiona Broeders is voorts te allen tijde gerechtigd de uitvoering van
werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan Derde partijen.
4. Door Fiona Broeders opgegeven termijnen hebben, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt
aangegeven dat het een uiterste termijn betreft, steeds een indicatieve strekking. Fiona Broeders
is ook bij een overeengekomen uiterste termijn pas in verzuim nadat de Klant hem eerst
schriftelijk in gebreke heeft gesteld en haar de mogelijkheid heeft gegund om alsnog binnen een
redelijke termijn te voldoen aan haar verbintenissen uit Overeenkomst. Fiona Broeders komt niet
in verzuim te verkeren indien en voorzover sprake is van overmacht, mede in de zin van deze
algemene voorwaarden.
5. Indien en voorzover ten aanzien van de oplevering van een Werk in afwijking van lid 4 van dit
artikel een fatale termijn is overeengekomen of een overeengekomen termijn fataal is geworden,
terwijl Fiona Broeders deze termijn overschrijdt, is Fiona Broeders een gefixeerde
schadevergoeding aan de Klant verschuldigd van € 10 per werkdag tot de dag waarop het Werk
alsnog aan de Klant wordt opgeleverd. Overschrijding van overeengekomen termijnen door
welke oorzaak ook ontstaan, geeft nimmer recht op aanvullende schadevergoeding, tenzij sprake
is van opzet of bewuste roekeloosheid danwel in het geval schriftelijk anders is overeengekomen.
6. Indien de aanvang of de voortgang van een Werk wordt vertraagd door factoren waarvoor de
Klant verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Fiona Broeders voortvloeiende schade en
kosten door de Klant te worden vergoed.
Artikel 6 Overmacht
1. Omstandigheden buiten de wil en het toedoen van Fiona Broeders welke van dien aard zijn dat
naleving of verdere naleving van de Overeenkomst redelijkerwijze niet van haar kan worden
verlangd, waaronder onder meer (doch niet uitsluitend) begrepen op het Werk van invloed
hebbende weersomstandigheden, stagnatie van toelevering, onbegaanbaarheid van wegen of
werkplek, grondstoffengebrek en de prijsstijgingen als gevolg daarvan, arbeidsongeschiktheid
van Fiona Broeders of een door haar ingeschakelde Derde partij, gelden als overmacht en geven
Fiona Broeders het recht de Overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te ontbinden
zonder enige verplichting tot schadevergoeding.
2. In geval van tijdelijke overmacht heeft Fiona Broeders het recht naar keuze de levering
gedurende die tijd op te schorten of de Overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde gedeelte te
ontbinden, alles eveneens zonder enige verplichting tot schadevergoeding.
3. Fiona Broeders heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het Werk zal worden
opgeleverd indien door overmacht of door voor rekening van de Klant komende
omstandigheden, niet van Fiona Broeders kan worden gevergd dat het Werk binnen de
overeengekomen termijn wordt opgeleverd.
4. Van overmacht is tevens sprake indien de omstandigheden van dien aard zijn dat het werk
slechts kan worden opgeleverd binnen de gestelde termijn, maar met een mindere kwaliteit dan
van Fiona Broeders mag worden geacht. Indien Fiona Broeders – na dit te hebben aangegeven –
toch wordt gehouden om het Werk binnen de gestelde termijn op te leveren, is zij niet
aansprakelijk voor kwalitatieve tekortkomingen bij oplevering van het Werk.
Artikel 7 Werkomgeving
1. De klant zal zolang de Overeenkomst duurt zorgen voor een veilige werkomgeving die geschikt is
om binnen de afgesproken termijn het Werk uit voeren waartoe opdracht is gegeven.
2. Indien blijkt dat bij aanvang van het Werk de werkomgeving niet geschikt is, zal op kosten van de
Klant de werkomgeving geschikt worden gemaakt om het Werk binnen een redelijke termijn uit
te voeren.
3. De datum van oplevering wordt uitgesteld met de tijd die nodig is geweest om de werkomgeving
in orde te krijgen, behalve wanneer voor Fiona Broeders verder uitstel niet mogelijk is. Dan zal in
onderling overleg worden getreden met als doel om op een later moment het Werk op te
leveren. Eventuele extra kosten voor het opnieuw in orde brengen van de werkomgeving worden
aan de Klant gefactureerd.
4. Lid 2 en 3 van dit artikel zijn overeenkomstig van toepassing indien de werkomgeving tijdens de
uitvoering van het Werk niet meer geschikt wordt geacht door Fiona Broeders om het Werk
verantwoord verder uit te voeren.
5. Indien de werkomstandigheden bij aanvang te slecht zijn of verslechteren gedurende de
uitvoering van het Werk buiten de wil en het toedoen van de klant (overmacht), zullen Fiona
Broeders en de Klant in overleg treden voor een passende oplossing. Indien deze oplossing niet
op korte termijn kan worden gevonden, zal de Overeenkomst voor bepaalde tijd worden
opgeschort.
Artikel 8 Intellectuele eigendom
1. Tenzij anders is overeengekomen behoudt Fiona Broeders de auteursrechten, octrooirechten en
alle overige rechten van intellectuele eigendom op de door haar gedane offertes, verstrekte
behandelingsvoorstellen, ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, (proef)modellen enz.
2. De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van Fiona Broeders ongeacht of
aan de Klant voor de vervaardiging daarvan kosten in rekening zijn gebracht.
3. Indien de uitvoering van de overeenkomst voor Fiona Broeders is beperkt tot uitvoerend werk
(lees: schilderwerk) zal zij geen enkele verantwoordelijk nemen indien de uitvoering leidt tot een
schending van lid 1 van dit artikel met betrekking tot intellectueel eigendom van derden. Fiona
Broeders mag bij het aangaan van dergelijke Overeenkomst ervan uitgaan dat Klant dit van
tevoren heeft onderzocht.
4. Voor de Klant is publicatie van het Werk via, ongeacht de vorm, niet toegestaan zonder
toestemming van Fiona Broeders. Hierop uitgezonderd zijn bedrijfslogo’s en bedrijfsdecoratie,
wanneer het doel van publicatie is marketing ten behoeve van het eigen bedrijf. Uitdrukkelijk
niet toegestaan is het publiceren van Werk wanneer dit in strijd is met de wet, goede zeden of
kan leiden tot negatieve publiciteit voor Fiona Broeders.
Artikel 9 Vergoedingen en kosten
1. De door de Klant aan Fiona Broeders verschuldigde vergoeding kan bestaan uit een vooraf
overeengekomen vaste vergoeding, een vergoeding op basis van bestede tijd en gemaakte
kosten of een anderszins schriftelijk overeengekomen vergoeding.
2. Alle door Fiona Broeders opgegeven prijzen en bedragen zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk
anders aangegeven.
3. Verschuldigdheid van de vergoeding is niet afhankelijk van het resultaat van de werkzaamheden,
tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
4. Een door Fiona Broeders aan de Klant verstrekte kostenbegroting met betrekking tot de
verschuldigde vergoeding is indicatief tenzij een vaste vergoeding is overeengekomen. Fiona
Broeders zal de Klant tijdig informeren over enige voorziene wezenlijke overschrijding van een
verstrekte indicatie.
5. De administratie van Fiona Broeders geldt als basis voor de berekening van de door de Klant
verschuldigde vergoeding, behoudens bewijs van onjuistheid van de administratie.
6. Indien de vergoeding bestaat uit bestede tijd en gemaakte kosten, zal de bestede tijd van door
Fiona Broeders ingeschakelde Derde partijen aan Klant in rekening gebracht als door Fiona
Broeders bestede tijd.
7. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat het Werk geheel is uitgevoerd,
honoraria, kosten, belastingen, heffingen of prijzen een wijziging ondergaan, is Fiona Broeders
gerechtigd de overeengekomen vergoeding dienovereenkomstig aan te passen.
8. Voorzover voor het Werk een vaste prijs is afgesproken en de uitvoering leidt tot extra
werkzaamheden of prestaties die redelijkerwijs niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te
zijn begrepen, zal Fiona Broeders de Klant tijdig informeren over de financiële consequenties van
die extra werkzaamheden of prestaties. Indien de financiële consequenties een substantiële
overschrijding van de vaste prijs meebrengen heeft de Klant het recht de Overeenkomst te
ontbinden, mits de Klant zulks binnen 14 dagen na bovenbedoelde schriftelijk kennisgeving
kenbaar heeft gemaakt.
Artikel 10 Facturering/betaling
1. Vergoedingen zullen in beginsel per week achteraf, danwel bij het vervullen van de
overeenkomst (dit ter keuze van Fiona Broeders) door middel van een aan de Klant te richten
(tussentijdse) factuur in rekening worden gebracht.
2. Fiona Broeders is gerechtigd de Klant om een voorschot te vragen.
3. Betaling door de Klant van een aan Fiona Broeders verschuldigde vergoeding dient, zonder dat
de Klant recht heeft op enige opschorting, aftrek, korting of verrekening, te geschieden binnen
14 dagen na de factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De dag van betaling
is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van Fiona Broeders.
4. Indien de Klant niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de Klant van
rechtswege in verzuim.
5. Reclames over en/of bezwaren tegen facturen dienen uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum
schriftelijk te zijn voorgelegd aan Fiona Broeders. Ingediende reclames of bezwaren schorten de
betalingsverplichting niet op.
6. Indien de Klant niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de Klant
gehouden tot een forfaitaire vergoeding van buitengerechtelijke (incasso)kosten overeenkomstig
de staffel zoals opgenomen in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten,
alsmede vergoeding van alle door Fiona Broeders eventueel te maken gerechtelijke kosten. Voor
zover de Klant een consument betreft, zal de vergoeding voor buitengerechtelijke kosten pas zijn
verschuldigd nadat de Klant overeenkomstig hetgeen daarover is bepaald in artikel 6:96 BW een
additionele termijn van 14 dagen is gegund om alsnog aan diens betalingsverplichtingen jegens
Fiona Broeders te voldoen.
7. Betalingen die door de Klant worden verricht, komen in de eerste plaats in mindering op de
verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen welke het langst
openstaan; ook indien de Klant een ander betalingskenmerk zou opgeven.
8. Ingeval van niet-tijdige betaling of indien de financiële positie van de Klant naar het oordeel van
Fiona Broeders daartoe aanleiding geeft, is Fiona Broeders gerechtigd, onverminderd haar
overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten zonder
dat zulks tot enige schadeplichtigheid van Fiona Broeders kan leiden. Voorts is al hetgeen de
Klant aan Fiona Broeders uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
9. Indien Fiona Broeders gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de Klant het Fiona Broeders
toekomende niet of niet tijdig zal betalen, is Fiona Broeders gerechtigd om van de Klant
genoegzame zekerheid te verlangen.
Artikel 11 Schorsing van het Werk door de Klant
1. De Klant is bevoegd de uitvoering van het Werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. Voorzieningen
die Fiona Broeders ten gevolge van de schorsing moet treffen, en schade die Fiona Broeders ten
gevolge van de schorsing lijdt, worden aan Fiona Broeders vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het Werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van
Fiona Broeders, tenzij deze schade door Fiona Broeders was te voorzien maar zij de Klant daarop
desalniettemin niet heeft gewezen.
3. Indien de schorsing van het Werk door de Klant langer dan een maand duurt, is Fiona Broeders
bevoegd het Werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval heeft Fiona Broeders recht op
een vergoeding overeenkomstig de vergoedingen zoals deze zijn bepaald in artikel 12 van deze
algemene voorwaarden.
Artikel 12 Opschorting door Fiona Broeders
Fiona Broeders is gerechtigd om haar verplichtingen uit de Overeenkomst tijdelijk op te schorten
indien de Klant één of meer verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst niet (behoorlijk)
nakomt, ondanks enige nadelige gevolgen daardoor voor de Klant. Fiona Broeders is in dat geval
niet aansprakelijk voor schade die ontstaat als gevolg van deze opschorting van haar
verplichtingen.
Artikel 13 Beëindiging van de overeenkomst
1. De Klant is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. De Klant
zal in dat geval de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de
besparingen die voor Fiona Broeders voorvloeien uit de opzegging. Indien de vergoeding wordt
bepaald aan de hand van bestede tijd en gemaakte kosten, wordt de door de Klant verschuldigde
vergoeding berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die
Fiona Broeders over het gehele werk zou hebben gemaakt. Bedoelde winst zal tenminste 10%
van het nog niet uitgevoerde gedeelte van het werk bedragen.
2. Fiona Broeders kan de Overeenkomst opzeggen indien zij daarvoor gewichtige redenen heeft.
Van een gewichtige reden in de zin van dit artikel is aan de zijde van Fiona Broeders in ieder geval
sprake wanneer Fiona Broeders op grond van haar beroeps- of gedragsregels of andere redelijke
gronden niet bereid is door de Klant gegeven aanwijzingen op te volgen, wanneer de Klant
tekortschiet in zijn verplichtingen jegens Fiona Broeders tenzij sprake is van overmacht, wanneer
de Klant failliet wordt verklaard, dan wel surseance van betaling aanvraagt, dan wel indien ten
laste van de Klant door een derde enig rechtmatig beslag wordt gelegd. Fiona Broeders is in dat
geval gerechtigd de Overeenkomst direct te ontbinden en zonder nadere aankondiging de
uitvoering van het Werk in onvoltooide staat te beëindigen.
3. Indien tot (tussentijdse) beëindiging is overgegaan door Fiona Broeders, heeft de Klant recht op
medewerking van Fiona Broeders bij overdracht van het Werk aan derden, tenzij er sprake is van
opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de Klant waardoor Fiona Broeders zich
genoodzaakt ziet tot beëindiging over te gaan. Voorwaarde voor het recht op medewerking als in
dit lid bepaald, is dat de Klant eerst alle aan Fiona Broeders verschuldigde vergoedingen aan
Fiona Broeders heeft voldaan.
4. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
Artikel 14 Oplevering van het Werk
1. Het Werk geldt als opgeleverd wanneer Fiona Broeders heeft medegedeeld dat het Werk gereed
is voor oplevering en de Klant het Werk heeft aanvaard. Indien Fiona Broeders te kennen heeft
gegeven dat het Werk klaar is om opgeleverd te worden en de Klant het Werk niet binnen 5
werkdagen keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt danwel onder aanwijzing van de
gebreken weigert, wordt de Klant geacht het Werk stilzwijgend te hebben aanvaard.
2. Bij de oplevering wordt gecontroleerd op gebreken aan het Werk. Er wordt tevens gecontroleerd
of er tijdens het verrichten van werkzaamheden schade is ontstaan aan de omgeving van het
Werk. Na oplevering is het Werk voor risico van de Klant. Fiona Broeders is na oplevering
ontslagen van de aansprakelijkheid voor gebreken die de Klant op het tijdstip van oplevering
redelijkerwijs had moeten ontdekken.
3. Niet-zichtbare gebreken aan het Werk, dient de Klant binnen 5 werkdagen nadat deze zijn
ontdekt, of redelijkerwijze hadden behoren te zijn ontdekt, schriftelijk te melden aan Fiona
Broeders op straffe van verval van alle rechten.
4. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Fiona Broeders de keuze tussen aanpassing
van de in rekening gebrachte vergoeding of het kosteloos verbeteren van het Werk.
Artikel 15 Aansprakelijkheid van de Klant
1. De Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de door of namens hem verstrekte
gegevens.
2. Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken
en terreinen enerzijds en de toestand die Fiona Broeders redelijkerwijs had mogen verwachten,
geven Fiona Broeders recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
3. Indien hulppersonen of hulpmiddelen, die de Klant ter beschikking heeft gesteld, dan wel door
hem zijn voorgeschreven, ongeschikt of gebrekkig zijn, komen de gevolgen hiervan voor rekening
van de Klant.
4. De Klant is aansprakelijk voor schade aan het Werk en de schade en vertraging die Fiona
Broeders lijdt als gevolg van door de Klant of in zijn opdracht door derden uitgevoerde
werkzaamheden of verrichte leveringen.
5. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege
die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de Klant, tenzij
redelijkerwijs moet worden aangenomen dat Fiona Broeders die gevolgen reeds op de dag van
de offerte had kunnen voorzien.
Artikel 16 Aansprakelijkheid van Fiona Broeders
1. Het Werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van Fiona Broeders met
ingang van het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop het Werk is opgeleverd of als
opgeleverd geldt.
2. Na oplevering is Fiona Broeders niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het Werk,
behoudens indien het Werk of enig onderdeel daarvan door schuld van Fiona Broeders of door
haar ingeschakelde Derde partijen een gebrek bevat dat door de Klant redelijkerwijs niet eerder
onderkend had kunnen worden en de Klant van dat gebrek binnen redelijke termijn na
ontdekking mededeling heeft gedaan aan Fiona Broeders.
3. Fiona Broeders is jegens de Klant uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse
gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Overeenkomst. Deze
aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat volgens de verzekeraar van Fiona Broeders voor
het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Fiona Broeders uit
hoofde van de verzekering te dragen eigen risico.
4. Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is
de aansprakelijkheid van Fiona Broeders beperkt tot het bedrag van de voor de uitvoering van de
Overeenkomst in rekening gebrachte vergoeding. In geen geval zal de totale vergoeding van de
schade op grond van dit artikellid meer bedragen dan € 2.000,-, per toerekenbare tekortkoming.
Een samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één toerekenbare
tekortkoming.
5. De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien en
voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Fiona Broeders.
6. De Klant vrijwaart Fiona Broeders voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is
doordat de Klant is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Fiona
Broeders.
Artikel 17 Geschillen
1. Alle geschillen zullen in eerste instantie worden beslecht door de bevoegde rechter in het
arrondissement Zeeland-West-Brabant, met dien verstande dat Fiona Broeders gerechtigd is het
geschil voor te leggen aan een rechter die zonder dit beding bevoegd is om van het geschil kennis
te nemen.
2. Op de verhouding tussen de Klant en Fiona Broeders is uitsluitend Nederlands recht van
toepassin